Gå til innhold

Anmeldelse av bok og øl

november 11, 2014

Denne høsten har det dukket opp flere nye norske ølbøker, og en av dem er «Ølboka – en guide til øl i Skandinavia» skrevet av Jørn Idar Almås Kvig. Ute i den store ølbokverden fins det mengder av Ølbokabøkermed oversikt over all verdens bryggerier og øl, men disse bøkene får bare skummet fløten av den store ølverden. Så det er gledelig med en solid bok med fokus på øl kun fra Skandinavia. Skandinavisk øl utgjør stadig en økende andel av ølscenen i Norge, og flere nye bryggerier dukker opp hvert år.

Mannen bak boken er en engasjert ølelsker som gjerne har en fot i mange prosjekter som omhandler øl. Jørn Idar driver blant annet bloggen Høyt Skum og er en av grunnleggerne av den flotte nyhetssiden Ølportalen. I tillegg er han med å driver ølimportfirmaet Beer Enthusiast.

Jeg hadde forhåndsbestilt boken tidligere denne sommeren, og ventet spent til høsten når boka skulle lanseres. Sjokket var stort da jeg skulle hente forsendelsen da boka var stor og tung å få med seg hjem på sykkelen. Ettersom de fleste ølbøkene mine er små pocket-utgaver var det kjempegøy å oppdage at denne boken var en skikkelig solid coffee table-bok. Dette er ikke en bok man leser på sengen, men en du må ha bord til. 20141020_204110

Boken innledes, som de fleste ølbøker, med et introduksjonskapittel om bryggeprosessen, øltyper og litt historie. Videre er boken et flott oppslagsverk over omtrent alle små og store bryggerier i Skandinavia. Bryggeriene presenteres på en ryddig, men variert måte som gjør boken spennende å lese selv etter å lest om 50 bryggerier. De fleste bryggeriene er beskrevet med én side hvor informasjonen og historien til bryggeriet står, og videre én eller fler sider hvor bryggeriets mest kjente øl beskrives kort med lukt og smak, og med et matforslag som passer til. Noen steder forundrer jeg meg likevel over at det er brukt tekstplass på informasjonssidene til å beskrive et øl hvor det samme ølet er beskrevet i øloversikten for bryggeriet.

Sidene har et stilrent design, og gode bilder av ølene som varierer fra store bilder av flaskene til små bilder av etikettene. Det dukker opp noen trykkfeil her og der, men det ødelegger ikke leseropplevelsen. En fare med slike oppslagsverk er at de fort kan bli utdatert med tanke på at det hele tiden dukker opp nye bryggerier og nye øl. Likevel er Ølboka en kanonbra guide til Skandinavias ølscene på akkurat nåværende tidspunkt, og det kan ikke være mange kommersielle bryggeier som ikke er listet opp her.

20141111_205544Austmann

Til boklanseringen ble det også brygget et eget øl; Bok-Øl (5,5 %), og ble brygget hos Austmann bryggeri sammen med forfatteren av boka. Ølet skal være en india pale ale med norsk vri hvor det er 20141107_205356benyttet einebær (hadde faktisk vært enda kulere om ølet var en bokkøl). Dette måtte naturlig nok testes sammen med boka.

Ølet har en uklar og mørk mahognifarge med et solid beigefarget skumhode. Aromaen er ganske maltrik og jeg finner granbar, humleblomster, einebær, grapefrukt og litt britisk fudge. Smaken har et enda tydeligere maltpreg med toner av tre og lær først, og går deretter over til gressaktig humle og litt skogbunn. Avslutningen er noe tørr. Munnfølelsen er fin og glatt, og bitterheten er balansert, men litt kort. En lovende øl med mye trepreg og humle lurende i bakgrunnen. Ettersmaken er litt pussig, og jeg ble ikke helt klok på denne vrien på en typisk IPA. Likevel et interessant øl som er verdt å teste ut.

Linker:

Takker for tilsendt vareprøve.